null
Visoka škola za poslovnu ekonomiju i preduzetništvo (VŠPEP) je visokoškolska ustanova kojoj je preduzetništvo jedan od bazičnih studijskih programa i koja se u Srbiji poslednjih godina sve više nameće kao lider u ovoj oblasti obrazovanja. Onda i nije čudno što je nastao novi projekat našeg fakulteta „

 

Mladi preduzetnik“, čiji je idejni tvorac naš profesor dr Zvonko Brnjas.

 

Kako ste došli na ideju da napravite projekat "Mladi preduzetnik"?

  • Projekat „Mladi preduzetnik“ je uobličen po uzoru na slične projekte koji su razvijeni i koji se realizuju u okviru programa omladinskog preduzetništva širom sveta, a koji su potekli pre svega iz razvijenih zemalja tržišne privrede. Poslednjih godina oni su sve prisutniji i u Srbiji, a njihovi pokrovitelji su kako međunarodne organizacije, tako i fakulteti i univerziteti. Kao društveno odgovorna organizacija, VŠPEP je prihvatio projekat „Mladi preduzetnik“ kao način da oblast preduzetništva, koja je na nivou celog društva prepoznato kao pitanje od vitalnog značaja (Vlada Republike Srbije je  upravo proglasilo deceniju preduzetništva u Srbiji), izvede iz školskih klupa, iz okvira formalnog obrazovnog procesa i dovede ih do srednjoškolske omladine širom Srbije. Pri tome, to se čini na jedan kreativan i inovativan način koji podrazumeva interaktivan odnos nastavnika i učenika, aktivno uključivanje i participaciju učenika u proces i prebacivanje fokusa u edukativnom procesu sa predavanja, teorije i tsl. na procese iskustvenog učenja, „učenje kroz rad“ i mentorski odnos sa nastavnicima.

 

Ko su nosioci realizacije projekta „Mladi preduzetnik“?

  • Oslanjajući se na spomenuta strana iskustva, ali i vlastita sada već višegodišnja iskustva u razvoju omladinskog preduzetništva, zajedno sa profesorom dr Draganom Milinkovićem Fimonom, Projekat sam ponudio VŠPEP, jednoj od vodećih obrazovnih ustanova u regionu u oblasti preduzetništva, koja ima očigledne ambicije da razvije i druge aktivnosti (da razvije vlastiti naučno-istraživački centar, da organizuje međunarodne naučne konferencije i dr.), ali i da se pozicionira u široj društvenoj zajednici kao društveno odgovorna organizacija. Rukovodstvo VŠPEP je oformilo poseban operativan tim za realizaciju Projekta koji čine mladi, preduzimljivi i izuzetno kompetentni mladi ljudi iz VŠPEP na čelu sa menadžerkom za marketing i odnose sa javnošću, Aleksandrom Stojanović, profesorkom Zoranom Nikitović i profesorom dr Nenadom Ravićem. Ovaj tim je u veoma kratkom periodu, praktično za manje od jednog školskog polugodišta, uspeo da u 10-tak lokalnih samouprava u Srbiji animira i u Projekat uključi, za sada pet gradova i 12 srednjih škola i da organizuje radionice za više stotina srednjoškolaca.

 

Kako srednjoškolci reaguju i šta od njih možemo očekivati?

  • Srednjoškolci bez izuzetka reaguju na vrlo pozitivan način. S obzirom na još uvek preovlađujuće tradicionalne nastavne metode u našim školama i odsustvo interaktivnih metoda u nastavi, ponekad se dešava da njihova prva reakcije bude suzdržanost. Vrlo brzo, međutim,  nakon prvih koraka  u kreiranju samostalnih projekata, njihovi potencijali se aktiviraju i rezultati koje možemo da vidimo mogu da bude fascinantni kako u pogledu inovativnosti i kreativnosti, tako i zrelosti u razmišljanju i načinu elaboracije konkretnih ideja.

 

Imate li podršku lokalne samouprave i kako su oni uključeni?

  • Reakcije gradova i opština je po pravilu pozitivna. U vrlo kratkom roku, na poziv VŠPEP da se uključe u Projekat, odazvali su se Niš, Smederevo, Sremska Mitrovica, Jagodina, Paraćin, Vračar...

 

Šta je najvrednije što će tinejdžeri (takmičari) naučiti učešćem?

  • Svi srednjoškolci koji se uključe u Projekat mogu da računaju na vredne sertifikate o učestvovanju na radionicama za identifikaciju preduzetničkih ideja, pripreme poslovnog plana i razvoj tzv. "mekih“ veština efektivnog komuniciranja i prezentovanja. Pobednici mogu da računaju na stipendije za studiranje na VŠPEP, kao i na niz vrednih nagrada iz fonda koji formiraju pokrovitelji Projekta. Značajan broj predstavnika poslovne zajednice iz lokalnih sredina, ali i onih aktivnih na nacionalnom i međunarodnom tržištu, već su potvrdili zainteresovanost za uključivanje u Projekat i do finalnog takmičenja može se računati na formiranje značajnog nagradnog fonda.

 

Kako će mladima ovaj projekat koristiti u budućnosti?

  • Koristi od učešća u Projektu na koji srednjoškolci mogu da računaju na mnogo duži rok nego što je period neposrednog učešća u takmičenju, jeste znanje stečeno u oblastima preduzetništva i ovladavanje  „mekim“ veštinama, koje su u savremenim uslovima, preduslov i baza za dalji razvoj u obrazovanju i u profesionalnoj karijeri na globalnom nivou.